piątek, 21 lutego 2014

Numery. Czas uciekać

Numery. Czas uciekać
Rachel Ward


tłumaczenie: Anna Dorota Kamińska
tytuł oryginału: Numbers
seria/cykl wydawniczy: Numery tom 1
wydawnictwo: Wilga
data wydania: 23 września 2009
liczba stron: 320
kategoria: literatura młodzieżowa, przygodowa
cena: 24,90 zł





Jem odkąd pamięta widzi w oczach ludzi numery. Dawno temu doszła już do wniosku, że te numery to daty, daty śmierci ludzi. Pewnego dnia stojąc z kolegą z klasy w kolejce do London Eye widzi w oczach ludzi tą samą datę. Datę dnia obecnego. Szybo wychodzą z kolejki, oczywiście nie może się obejść bez wytłumaczenia mu dlaczego to zrobili. Po tragedii, która przewidziała Jem policja dokładnie przegląda monitoring. I zauważa dwójkę nastolatków, która nagle bez wyraźnego powodu opuszcza kolejkę. Jem i Pająk nie mają wyjścia, muszą uciekać.




Bardzo cenię oryginalność i w tej książce miałam z nią sporo do czynienia. 
Do oryginalnej książki oryginalna okładka. Okładka Numerów. Czas uciekać jest świetna, zarówno pod każdym względem. Potrafi zaciekawić czytelnika, nie zdradzając za dużo o zawartości. A także zarówno ona jak i tytuł dają do zastanowienia tym, którzy jeszcze nie mieli styczności z książką.
Bohaterzy są ciekawi, żaden z nich nie jest idealny i to jest to na co najbardziej zwracam uwagę u postaci literackich, ponieważ często się zdarza, że są one wręcz idealne przez co po prostu nudne. Już samo to, że bohaterowie mieli tutaj zarówno wady jak i zalety jest dużym plusem. Ale pomijając ten fakt trudno nie lubić Jem, Pająka czy jego babci.

Akcja jest pełna napięcia. Trudno przewidzieć jak się dalej potoczą losy bohaterów, książka nie jest pisana według schematu na podstawie, którego powstało wiele współczesnych powieści. Autorka pisze prostym językiem, czasami moim zdaniem przegina z młodzieżowymi wyrażeniami, ale to taka drobnostka. Potrafi nie raz rozbawić, muszę przyznać, że książka pochłonęła mnie całkowicie, nie mogłam się od niej oderwać aż do ostatniej strony, zżyłam się z bohaterami i wszystko przeżywałam razem z nimi. Numery. Czas uciekać wręcz mnie zmusiły do sięgnięcia po następną część. 
Polecam wszystkim, którzy chcą spróbować czegoś nowego i nie wzorowanego na dziesiątkach podobnych książek.



Cytaty:
„Rzecz w tym, że kiedy ktoś każe mi coś robić, od razu mam problem. Chcę takiemu komuś powiedzieć, żeby się odpieprzył, zrobię, jak mi się zechce. Nawet jeśli chodzi o coś, na co tak naprawdę mam ochotę.”

„Najwyraźniej ludzie mnie nie rozumieją. Nie rozumieją, że trzeba mi trochę przestrzeni. Ciągle mi mówią, co mam robić. Uważają, że zasady i plany na przyszłość, czyste ręce i porządne maniery wszystko naprawią. Niczego nie chwytają.” 

„Czasami dowiadujesz się więcej, niżbyś chciała.”

„Śmierć jest zupełnie normalna, nie wiem, dlaczego wszyscy mają z nią takie problemy. Przecież i tak musimy się z tym pogodzić.”

„Życie to tylko seria zdarzeń.”

„Przyzwyczajasz się do kogoś - zaczynasz go nawet lubić - a potem on odchodzi. W końcu wszyscy odejdą”

"To był zły pomysł z wielu powodów: po pierwsze nie lubiłam ludzi, a oni mnie."

"Życie jest bez sensu. Nie ma znaczenia co zrobimy. Rodzisz się, żyjesz, umierasz i tyle."

"przeszłość to przeszłość"

"Jutro może w ogóle nie przyjść. Jest tylko dzisiaj."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...