wtorek, 9 września 2014

Jeśli zostanę

Jeśli zostanę
Gayle Forman


cykl: Jeśli zostanę tom 1
tłumaczenie: Hanna Pasierska
tytuł oryginału: If I Stay
wydawnictwo: Nasza Księgarnia
data wydania: 11 lutego 2010
liczba stron: 248
kategoria: literatura młodzieżowa






Mia ma wszystko kochającą rodzinę, wspaniałego chłopaka, swoją pasję i cel - Juilliard. Wszystko się zmienia w przeciągu zaledwie jednego dnia, dziewczyna traci najbliższą rodzinę, a sama jest zawieszona między życiem a śmiercią. Z czasem odkrywa, że to ona decyduje o tym czy chce zostać, żyć z Adamem, iść do Juilliard, czy poddać się i dołączyć do najbliższych. Mia wspomina dotychczasowe życie. Jak zdecyduje?




Bardzo długo szukałam tej książki, ale udało się! Muszę jednak przyznać, że trochę się zawiodłam inaczej wyobrażałam sobie połączenie wspomnień Mii z bieżącymi zdarzeniami. Po drugie zanim przeczytałam tą książkę liczyłam, że akcja będzie się toczyć dłużej (jakieś 2-3 tygodnie) więc byłam trochę zawiedziona gdy się okazało, że to zaledwie doba. Kolejne co mi się nie podobało to sposób w jaki autorka postanowiła ukazać wspomnienia Mii, do tego moim zdaniem było ich trochę za mało. 
Autorka miała bardzo dobry pomysł tylko moim zdaniem nie wykorzystała do końca swoich możliwości. Mogła dodać kilka wątków lub bardziej rozwinąć te, które już istniały.
O istnieniu drugiego tomu (Gdzie ona poszła) dowiedziałam się tuż przed tym jak zaczęłam czytać pierwszy. Byłam na siebie wściekła, bo przez przypadek przeczytałam pierwsze dwa zdania opisu kolejnej części (Minęły trzy lata od katastrofalnego wypadku... Trzy lata odkąd Mia odeszła z życia Adama na zawsze.) i od tamtej pory wydawało mi się, że wiem jak się zakończy książka, choć byłoby to bez sensu. Nie dziwiło mnie to, że przez większość książki bohaterka myślała o zostaniu z Adamem niż przejściem na drugi świat, ale im bardziej zbliżałam się ku końcowi, dziwiło mnie, że nie zmienia zdania, a nawet jeszcze bardziej się w nim utwierdza. Więc zakończenie było dla mnie bardzo miłe, choć nie było ono, mimo wszystko, zaskoczeniem. 
Druga część nie została wydana w Polsce, ale myślę, że po premierze ekranizacji "Zostań, jeśli kochasz" może się to zmienić.
Zdarzały się momenty smutne, wzruszające, jednak mi się najbardziej podobały te zabawne, których wydaje mi się, że (o dziwo) było najwięcej. Książka jest napisana prostym językiem, czyta się ją bardzo szybko. 
Zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie to jak Mia i jej brat są blisko. To była jedna z rzeczy, które najbardziej mi się podobały w książce.
Podsumowując, książka mi się podobała, jednak spodziewałam się czegoś znacznie lepszego, a wystawiając ocenę liczyłam na (co najmniej) 9/10. Więc trochę się zawiodłam, ale mimo wszystko książka jest ciekawa i dobrze się ją czyta, polecam. :)


Cytaty:
"Czasem człowiek dokonuje w życiu wyboru, a czasem to wybór stwarza człowieka."

"Uświadamiam sobie nagle, że umieranie jest proste. To życie jest trudne."

"To nie zależy od doktorów. Nie zależny od nieobecnych aniołów. Nie zależy nawet od Boga, który jeśli istnieje, nie przebywa akurat w okolicy. To zależny ode mnie."

"Pozwolę ci odejść. Jeśli zostaniesz."

"Czemu ktoś nie może roztrząsnąć za mnie? Czemu nie mogę dostać pełnomocnika do spraw śmierci? Albo postąpić jak drużyny baseballowe, kiedy mecz się kończy i potrzebny jest świetny pałkarz, aby gracze mogli wrócić do bazy domowej? Czemu nie mogę poprosić a gracza rezerwowego, by mnie zaprowadził do domu?"

"Nucę piosenkę, jakby jej tekst skrywał instrukcje, muzyczną mapę z zaznaczonym miejscem i trasą, jak tam dotrzeć."

5 komentarzy:

  1. Właśnie przed chwilą czytałam inna recenzję tej książki i znowu piszę, że niedługo na pewno ją zakupie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Książka jest teraz dostępna w księgarniach, niestety tylko z filmową okładką i tytułem :/
      Już mam swój egzemplarz w domu :3

      Usuń
  3. Nie ma to jak dobra książka!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...